טיפול בחרדות ופחדים

על מנת להבין מהי חרדה ניתן לחשוב על חרדה כעל סוג של רגישות יתר לתחום מסוים בחיים: רגישות חברתית, רגישות לתגובות של הגוף, רגישות לתגובות רגשיות של עצמי כמו אשמה או כעס.

חרדה אינה מחלת נפש אלא הפרעה במישור החשיבתי, הרגשי וההתנהגותי. חרדות מתמשכות ו/או חריפות מהוות תמיד סיבה מוצדקת לפניה לטיפול לצורך הקלה והפחתה בעוצמתן.

בטיפול התנהגותי-קוגניטיבי תלמדו להחזיר את השליטה על חייכם ולמצוא פתרונות יצירתיים להתמודדות עם חרדה, כך שתוכלו להרגיש חופשיים לממש את הרצונות והחלומות שלכם.

תחומי הטיפול בחרדה:

• ביישנות יתר וחרדה חברתית
• פאניקה והתקפי חרדה
• היפוכונדריה
• פוביות ספציפיות
• חשיבה והתנהגות אובססיבית (OCD)

 

ביישנות יתר וחרדה חברתית

אנשים הסובלים מחרדה חברתית חווים ביישנות קיצונית, מרגישים עצורים ומתקשים לדבר במפגשים בינאישיים וחברתיים. הם מאמינים שלאנשים אחרים יש סטנדרטים גבוהים של התנהגות וציפיות גבוהות מהם, ומרגישים שאין להם את היכולת לעמוד בציפיות ובדרישות אלה. כתוצאה מכך, הם חשים שבוחנים אותם כמעט בכל מצב. הם מפחדים להיות מושפלים או מובכים על ולכן חוששים לדבר ולאכול בציבור, להשתתף בפגישות עבודה, לפנות לדמות סמכותית, לנהל שיחת חולין או מפגש רומנטי ועוד במגוון של מצבים חברתיים. מפגשים אלו מערערים את ביטחונם ומעוררים תחושות כמו הסמקה, הזעה, רעד, גמגום או תגובות לחץ נוספות. פעמים רבות, אנשים שחוו חרדה כזו מתארים את התחושה הפנימית כסוג של "blackout", כאילו נעלמות להם המילים והם שוכחים את כל מה שהיה להם להגיד. נוסף על זה החשש מכך שאחרים יבחינו בחוסר הביטחון שלהם, בהסמקה וברעד ויבוזו להם על כך.  קראו עוד

פאניקה והתקפי חרדה

התקפי חרדה כוללים בין היתר: קושי לנשום, תחושת מחנק, דופק מואץ, תחושת סחרחורת ובחילה. החרדה עלולה להתבטא גם בחשש להתעלף, להשתגע, לחלות במחלה סופנית, או ללקות בהתקף לב. אנשים הסובלים מבעיה בתחום זה נוטים לחשוב ש"משהו לא בסדר" איתם למרות שאין עדויות רפואיות התומכות בכך. הם חוששים מכך שההתקפים יחזרו על עצמם ועושים כל שביכולתם כדי להימנע ממצבים שעלולים לגרום להתקף נוסף.

היפוכונדריה

היפוכונדריה היא למעשה חרדת בריאות. היא מתאפיינת בדאגה מתמשכת לכך שהאדם חולה במחלה כלשהי שלא מתגלה גם בבדיקות הרפואיות. דאגה זו גורמת לאנשים לבקר פעמים רבות אצל הרופא וללכת לבדיקות רפואיות שונות. לעיתים, אנשים אלו יחזרו על אותה בדיקה מספר פעמים כי הם מתקשים להאמין לתוצאות. יש לציין, ישנה גם התנהגות הפוכה בה אנשים נמנעים לחלוטין מללכת לרופא כיוון שהם חוששים מבעיה רפואית שעלולה להתגלות.

פוביות ספציפיות

אלו פוביות ממוקדות שכוללות: פחד ממצבים בסביבה הטבעית (גבהים,מים וכד') פחד מדם ומחטים, פחד מבעלי חיים (כלבים, חרקים…), פחד ממצבים מסוימים כמו נהיגה וטיסה. החשיפה למצב המפחיד תמיד מעוררת תגובה של חרדה ולכן אנשים הסובלים מפוביות ספציפיות יעשו ככל שביכולתם כדי להימנע מהמצב המפחיד. ההימנעות ממצבים אלו משמרת את החרדה ואף מחזקת אותה.

חשיבה והתנהגות אובססיבית (OCD)

התנהגות כפייתית היא התנהגות מטרידה שחוזרת על עצמה וגורמות למצוקה רגשית רבה כמו למשל, רחיצות ידיים, בדיקות שהגז/חלונות/דלת סגורים, סידור דברים בבית בסדר ספציפי ועוד. ככל שההתנהגויות תכופות ורבות יותר, המצוקה הרגשית מתגברת ועלולה לגרום לקשיים בשינה, בריכוז ובהנאה.
חשיבה אובססיבית מתבטאת במחשבות מציקות שהאדם מתקשה להפסיק לחשוב עליהן למרות ניסיונות חוזרים לעשות זאת. למשל, מחשבות על כך שאתם עלול להזיק לאחרים, פחד שיקרה לכם או לאנשים היקרים לכם משהו רע, פחד לחלות במחלות גופניות או נפשיות הן מספר דוגמאות לחשיבה אובססיבית. פעמים רבות, יהיו נסיונות "להוציא מהראש" או לבטל את המחשבה המטרידה על מנת לוודא שהיא לא תגרום לנזק. אולם, ניסיונות אלו לרוב נכשלים והמחשבות חוזרות וממשיכות להטריד.

 

שיתוף עמוד זה

More...